Firma bytter navn – kostbart


Det finnes garantert mange årsaker til at et stort anerkjent firma bytter navn. Nå sist var det Norges Stats Baner som byttet navn fra NSB og til VY. Og det skapte selvfølgelig en masse diskusjoner om hvorfor ditt og hvorfor datt. Og for ikke veldig lenge siden byttet jo Statoil ut navnet på alle sine bensin stasjoner fra det kjente varemerket Statoil og til det nye og ukjente navnet Cirkel K. Man lurer jo lett på hvorfor de gjør dette? Det må jo koste enorme summer for et slikt stort firma. Ikke bare det å bytte ut navnet, men all reklamen og alt de fyrer ut samtidig med at dette gjøres.

Mye møter

Det har jo garantert vært mye møtevirksomhet og diskusjoner i forkant av et slikt navnebytte. Men hva som kan være årsaken til et slikt bytte og hvor mange forskjellige årsaker det kan være er jammen ikke lett for den «vanlige mann i gata» å forstå. Norges statsbaner eller NSB er jo et innarbeidet navn som jeg vil på stå at alle i hele Norge kjenner til. Og mange utover Norges grenser også kjente til dette merkenavnet.

NSB

Jeg tar det jo som en selvfølge at det har vært mange diskusjoner og store diskusjoner foran en slik avgjørelse om å bytte navn. Men om det har vært mer eller mindre enn 25 grunner til å gjøre dette eller å ikke gjøre dette er det vel knapt noen som kan svare på i noen av disse sammenhengene. Det må jo vær mengder av både for og imot å gjøre et slikt drastisk skritt som å bytte ut et innarbeidet firma navn.

Mange bytter

Det er også visse farer forbundet med at det er såpass enkelt å bytte firmanavn i Norge. Endrings muligheter blir i noen tilfeller benyttet av firmaer som er i ferd med å gå konkurs. De forsøker på den måten å komme seg vekk fra sitt gamle «rufsete» rykte. Det kan være flere ulike årsaker til at et firma går konkurs. Men det er da noen som benytter muligheten til å fortsette ved å bytte navn. Det være seg med nesten samme navn, total endring av navn eller totalt bytte av alt. Det er oppdaget så mange ulike metoder til forsøk på svindel og fusk opp gjennom årene at jeg tviler på at de som jobber med dette blir noen gangoverrasket lenger!

Business

Det er såpass mange som ikke vet noe om dette med navne valg og navnebytte at det har dukket opp firmaer som har spesialisert seg på nettopp dette. Altså firmaer som driver business med å hjelpe andre til å komme i gang med sin business. Et firmanavn kan i mange tilfeller være avgjørende for om ditt firma vil ha mulighet til å overleve eller ikke. I dagens samfunn er det copyright på det meste – er det ledig domener med ditt navnevalg på internett så du kan reklamere og benytte det på beste mulige måte? Ja det er så mange muligheter at det kan kanskje være lurt å benytte noen pravfer på det å velge riktig firmanavn! Men ting koster, men det kan kanskje koste enda mer å gjøre feil?